Köp- och Leveransvillkor

Pris & Betalning

Secondhand.se drivs av Erikshjälpen Second Hand, som är en ideell förening. Det innebär att vi inte är momsbeskattade.

Vi använder Klarna som leverantör av vår kassa. Detta innebär att vi kan komma att dela dina personuppgifter såsom kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna när kassan laddas, för att Klarna ska kunna hantera ditt köp. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

Klarna erbjuder fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning och direktbetalning. Vid fakturabetalning är det 30 dagars förfallotid som gäller. Vill du läsa mer om Klarna Checkouts villkor: Klicka här

Frakt & Leverans

Vi packar din order inom 1–2 arbetsdagar. Leveranstiden är sedan 3-5 dagar, beroende på var i landet du bor. Så du bör ha din nya favorit i handen inom 5 arbetsdagar. Alla våra försändelser skickas med Schenker till ombud. 

Frakten kostar 49 kronor, den står du som köpare för. Fri frakt över 499 kronor.

Fri frakt och fri retur när du väljer att hämta ut ditt paket hos vår butik i Borås eller Rosenlundsgatan i Göteborg. Välj butik i kassan. 

Möbler och större produkter kan vi tyvärr inte frakta i nuläget. Dessa hämtas i den butik där de finns och detta framgår tydligt på produkten samt i kassan. Då kan du endast välja ett fraktalternativ vilket är ”Hämta i butik”. Detta är kostnadsfritt.

Paket som inte hämtas ut

Om du inte hämtar ut din beställning från utlämningsstället skickas den tillbaka till secondhand.se. Eftersom vi är en biståndsorganisation tar vi ut en avgift på 199 kronor  om du inte hämtar ut ditt paket. Avgiften läggs på din faktura. Vårt mål är ju att få ett så stort överskott som möjligt, till de humanitära och sociala projekt som Erikshjälpen driver. Därför blir vi så klart alltid gladast om du hämtar ut ditt beställda paket!

Returer

Eftersom överskottet från secondhand.se går till humanitära och sociala projekt är vi noga med att så stor del som möjligt av varans värde går till våra humanitära projekt. Därför får du som köpare själv stå för returfraktkostnaden på 49 kronor. Vill du göra en retur, var vänlig kontakta oss så skickar vi en returfraktsedel till dig. Om du handlat mot faktura rekomenderar vi att du pausar din faktura hos Klarna.

När du returnerar en vara till oss så kräver vi att streckkoden sitter kvar på produkten. Var noga med att packa din retur väl skyddad så den inte går sönder i transporten. Vi rekommenderar att du packar produkten på samma sätt som du fick den. Du ansvarar för att varan kommer tillbaka till oss i samma skick som den var när du mottog den. Om varan skulle ha fel som inte visats i bild eller text via annonsen behöver du meddela oss innan du skickar tillbaka varan. Då kan det vara en fråga om reklamation, se avsnitt Reklamation & Garanti. 

Ta alltid inlämningskvitto när du lämnar in din retur hos ombudet så att den går att spåra om det skulle behövas. Om du skickar varan på annat sätt än med en fraktsedel från oss ansvarar du för returen till dess att den anlänt hos oss. Vi hämtar inte ut returer hos ombud. 

Här kan du se mer om hur man gör en retur.

Om du har hämtat en möbel i butik behöver du även lämna tillbaka den på samma plats. Kontrollera gärna möbeln direkt när du hämtar den, om du upptäcker något som gör att du ångrar dig kan du returnera varan direkt. Ibland ångrar man sig senare, vi följer distansavtalslagen med 14 dagars ångerrätt. Kontakta oss och informera att du vill göra en retur, sedan kan du åka tillbaka till butiken med din vara.  Vi har inte någon möjlighet att hämta möbler för retur. Möbeln behöver vara i samma skick som när du hämtade den. Lämna in möbeln i gåvomottagningen och uppge att det är en retur.

Ångerrätt/Öppet köp

Vi följer distanshandelslagen med 14 dagars returrätt. Det betyder att du har 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan, räknat från den dag som du tagit emot den. Eftersom vi är en biståndsorganisation vill vi att så mycket som möjligt av våra medel går till vårt humanitära och sociala arbete. Därför betalas returfrakten av dig som köpare. Vill du göra en retur, var vänlig kontakta oss så skickar vi en returfraktsedel till dig. Du kan även ångra ditt köp genom att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram.

Om du har köpt en möbel men ångrar dig behöver du lämna tillbaka den på samma plats som du hämtade ut den. Kontakta oss och informera att du vill göra en retur, sedan kan du åka tillbaka till butiken med din vara. Möbeln behöver vara i samma skick som när du hämtade den. Lämna in möbeln i gåvomottagningen och uppge att det är en retur.

Reklamation & Garanti

Lever din vara inte upp till den bild eller beskrivning som fanns om den online? Då kan du ha rätt att reklamera ditt köp. Defekter som är beskrivna i text eller via bild är inte grund för reklamation. Vi ersätter inte för batteribyte eller försök till reparation.

Kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@secondhand.se och berätta vad som gör att produkten inte lever upp till dina förväntningar. Vi svarar inom 1–2 arbetsdagar. Meddela alltid oss innan du skickar tillbaka din vara. Ibland kan vi lösa din reklamation utan att du behöver skicka in varan. Ibland är det dock svårt att avgöra om varan kan reklameras via text och bild och då kan vi begära in varan för kontroll. Vi förser dig i dessa fall med fraktsedel. 

Våra varor är funktionstestade, om inget annat anges. Elektriska varor har kontrollerats så att de startar och får ström men alla dess egenskaper är inte testade. Batteridrivna produkter är testade så att de startar men inte dess egenskaper. Batterier medföljer ej. Skrivmaskiner är endast kontrollerade så att alla tangenter går upp och ner, att valsen går samt skick på färgband. Ibland har vi inte möjlighet att testa en vara alls och då finns det beskrivet i produktbeskrivningen. Dessa varor kan du köpa till påseende i befintligt skick. Du har alltid returrätt om 14 dagar när du inte är nöjd eller ångrar dig. Du står själv för fraktkostnaden. Se avsnitt Ångerrätt/Öppet köp.

Transportskador

Det händer tyvärr ibland att varor skadas under transporten. Om din vara har skadats under transport är det mycket viktigt att du anmäler detta direkt till ditt postombud och sedan meddelar oss på kundtjanst@secondhand.se.

Om du redan vid utlämningsstället ser att ditt paket är skadat så neka att ta emot din order och låt den komma i retur till oss direkt. Om detta sker, kontakta oss på kundtjanst@secondhand.se.

Om du hämtar din order i en av våra butiker ansvarat du för dess transport från vår butik. Kontrollera gärna varan innan du lastar den.

Cookies

När du använder secondhand.se godkänner du att vi använder oss av cookies. Det innebär att vi lagrar information om hur ditt besök på Secondhand.se ser ut. Detta ger oss statistik som hjälper oss att skapa en så välfungerande och bra sajt som möjligt, så att du kan få bästa möjliga shoppingupplevelse.

Vad är en cookie?

En cookie är en datafil som webbplatser kan tilldela datorer, surfplattor och smartphones. Denna fil lagrar information om ditt besök på webbplatsen och minns dig nästa gång du besöker secondhand.se.

Går det att rensa sina cookies?

Självklart kan du radera de cookies som har lagrats på din enhet. Se nedan hur man gör i just din webbläsare:

Google Chrome

Mozilla Firefox 

Internet Explorer 

Safari

Tvist

Om det skulle uppstå en tvist mellan dig som kund och oss på Secondhand.se har du rätt att ta tvisten vidare till Allmänna Reklamationsnämnden: www.arn.se

Du kan också vända dig till EU-kommissionens plattform för tvist: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV

Force Majeure

Vissa saker kan man inte förutse. Det kan vara alltifrån naturkatastrofer till strejker. När den typen av händelse inträffar kommer vi att göra allt vi kan för att fullfölja avtalet med dig som kund, men rådande situation kan göra att vi inte lyckas. Då frånsäger vi oss avtalet, på grund av den rådande situationen.